Projekty przychodni lekarskich przez długi okres kojarzyły się z ponurymi przestrzeniami, które pacjenci niechętnie odwiedzali. Obecnie wnętrza placówek medycznych znacznie odbiegają od tego smutnego obrazu, a coraz częściej przypominają designerskie studia, które wręcz zachęcają do przekroczenia drzwi wejściowych. Nowoczesna przychodnia niejednokrotnie oferuje nietuzinkowe wrażenia wizualne, poprzez odpowiednio dobrane kolory, estetykę wnętrza czy minimalizm w eleganckim wydaniu. Projektowanie gabinetów lekarskich i projektowanie gabinetów stomatologicznych w stylu nowoczesnym buduje pozytywną atmosferę, poprawia samopoczucie i rozbudza zmysły. Pacjent w tak zaprojektowanym otoczeniu, chociaż na chwilę zapomina o powodzie, który towarzyszy jego wizycie w gabinecie lekarskim.
Kolorystyka wnętrz a samopoczucie
Dawniej gabinety i korytarze medyczne przywoływały na myśl szpitalną biel. Dzisiaj coraz rzadziej można spotkać taką kolorystykę, ponieważ standardy aranżowania placówek medycznych znacząco się zmieniły. W projektach przychodni lekarskich, przede wszystkim dominują ciepłe i kojące barwy, spośród których bardzo często wybierane są beże i barwy kremowe. W placówkach medycznych stosuje się również naturalne materiały i oświetlenie, w otoczeniu których pacjent może poczuć się przytulnie i bezpiecznie. Na ścianach nierzadko pojawiają się obrazy czy nietuzinkowe tapety. Pozytywny wpływ ciepłych barw na samopoczucie pacjenta potwierdzają wyniki badań zawartych w publikacji Color In Healthcare Environments – A Research Report. Wynika z nich również, że specyfikacja kolorystyczna powinna budować domową, a nie instytucjonalną atmosferę. Pacjent bowiem ma czuć, że miejsce służy jego regeneracji, a nie odbyciu kary.
W gabinecie lekarskim atmosferę tworzy się przede wszystkim poprzez wspomniane kolory (oświetlenie, tapety) oraz meble, czy dodatki. Spośród tych ostatnich odradza się jednak rośliny – drzewka, kwiaty, gdyż wydzielany przez nie zapach może rozpraszać pacjenta, a nawet mu przeszkadzać.
Wygoda i elegancja w poczekalni
Zasada pierwszego wrażenia, znana z codziennego życia, dotyczy także placówek medycznych. Właściciele takich obiektów nie bez przyczyny coraz większą uwagę przykuwają do recepcji wraz z poczekalnią, w których dochodzi do pierwszego osobistego kontaktu pacjenta z konkretnym miejscem. Na odwiedzających czekają, m.in. wygodne, sofy i pufy oraz komfortowe krzesła, które niejednokrotnie zachwycają swoim designem. W poczekalni znajdują się też elementy, które mają umilić czas oczekiwania na wizytę lekarską lub pomóc zorientować się w przestrzeniach placówki. Funkcje taką spełniają, m.in. stoliki z czasopismami czy tablice informacyjne, z których pacjent może dowiedzieć się, w którym gabinecie przyjmuje określony lekarz. Poczekalnię warto wyposażyć w automaty do wody, aby pacjenci w oczekiwaniu na wizytę mogli się nawodnić i orzeźwić. Projekt poczekalni powinien zostać dostosowany do wieku pacjentów, jeżeli jest to placówka dla dzieci – niezbędne jest zastosowanie elementów dedykowanych właśnie tej grupie, np. kącik zabaw, bajkowe tapety czy rysunki na ścianach. W przestrzeni dla dzieci powinno pojawić się również wiele barw, które budują przyjazną i wesołą atmosferę.
Nowoczesny design – jakie trendy panują w branży?
Połączenie standardów sanitarnych z wyszukanym designem nie zawsze bywa prostym zadaniem. Generalny wykonawca inwestycji budowlanych musi wziąć pod uwagę, m.in. rodzaj wykorzystywanych materiałów wykończeniowych, określony typ oświetlenia, a jednocześnie pamiętać o elementach obowiązkowych, takich jak m.in. odpowiednio rozmieszczone białe montaże i unity stomatologiczne czy meble spełniające niezbędne wymogi. Ponadto, poza wytycznymi sanitarno-higienicznymi, technicznymi i bezpieczeństwa przeciwpożarowego, istotne jest określenie technologii medycznej, przepływów procesów, układu funkcjonalnego pomieszczeń, akustycznych rozwiązań ograniczających hałas wewnętrzny i zewnętrzny, zapewnienie komfortu, bezpieczeństwo danych wrażliwych, i dostępność dla osób niepełnosprawnych. Obecnie, spełniając regulacje prawne i budując nowoczesną przestrzeń medyczną wykorzystuje się ekologiczne rozwiązania, modularność, elastyczność przestrzeni oraz buduje się osobne strefy oczekiwania na wizytę czy indywidualne gabinety konsultacyjne. Ponadto coraz częściej wykorzystuje się nowoczesne technologie, takie jak zaawansowane i inteligentne instalacje do zarządzania wizytami, czy automatyzację kontroli przepływu pacjentów.
Regulacje prawne ważne przy budowie placówek medycznych
Budując placówkę medyczną należy pamiętać także o regulacjach prawnych, w tym tych dotyczących metrażu czy okien. Z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 marca 2000 roku wynika, że minimalna powierzchnia gabinetów medycznych to 12 m2 dla indywidualnej praktyki lekarskiej, 12 m2 dla gabinetu stomatologicznego oraz najwięcej – 15 m2 dla gabinetu lekarza rodzinnego. W gabinecie lekarskim powinno znajdować się również otwierane oko. Posadzki w placówkach medycznych muszą posiadać przede wszystkim niezbędne atesty. Coraz częściej tworzą one spójną całość z pozostałymi materiałami, użytymi do realizacji przestrzeni. Dzięki temu współcześnie projektowane obiekty o przeznaczeniu medycznym przykuwają uwagę pacjentów i spotykają się z ich pozytywnym odbiorem. Wykorzystywane do realizacji projektu medycznego materiały muszą zapewniać łatwość w czyszczeniu. Do tych najbardziej popularnych należą, m.in. antybakteryjne powłoki ścienne, płytki ceramiczne, wykładziny winylowe oraz posadzki z żywic epoksydowych, czy wielowarstwowego mikrocementu. Duże znaczenie mają także wytyczne techniczne, dotyczące ilości kanałów wentylacyjnych i wymian powietrza, mocy przyłączeniowej, zapewnienia światła dziennego, czy ogólnego układu przestrzeni.
Podsumowanie
Nowoczesna przychodnia, to taka, która jest składową odpowiednio dobranej kolorystyki, praktycznie zaprojektowanych mebli i harmonijnych dodatków. Kojarząca się z komfortem i przyjemnymi doświadczeniami przestrzeń, to marzenie przyszłych właścicieli gabinetów medycznych o różnym przeznaczeniu. Projekt przychodni lekarskiej ma za zadanie sprawiać, by pacjent czuł się bezpiecznie oraz, by czuł się odpowiednio zaopiekowany podczas każdej wizyty. Jednocześnie ma on wyrażać indywidualny profil działalności miejsca oraz podkreślać jego wizerunek.