Mimo że, zakupy online niezmiennie cieszą się dużą popularnością, sklepy stacjonarne nie są pomijane. Wizyta w galerii handlowej, w szczególności w nagłej sytuacji, może się okazać zbawienna. Klienci wybierając sklep, który odwiedzą zwracają uwagę zarówno na jego ofertę, jak i estetykę. Pierwszy krok zaczyna się bowiem od przykuwającej uwagę witryny…
Po co decydować się na aranżację sklepu stacjonarnego?
Pierwsze wrażenie ma duże znaczenie i wpływa na dalszą ocenę osoby, przedmiotu, czy miejsca. Potwierdza to znane z życia codziennego przysłowie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. W przypadku sklepu stacjonarnego wygląd strefy dekompresji, czyli najczęściej witryny i pierwszej jego części, również nie pozostaje bez znaczenia. Zagospodarowanie obu przestrzeni, które klient widzi jako pierwsze, wpływa na odbiór marki. Właściwie zaprojektowana witryna powinna być spójna z wnętrzem i informować o marce, cenach oraz wizualnie zachęcać przechodnia do wejścia do salonu i poznania jego oferty. Jednocześnie, ciekawa aranżacja sklepu sprawia, że pozostaje on w pamięci klienta w perspektywie długofalowej i zachęca go do kolejnych odwiedzin i śledzenia nowych kolekcji. Umiejętne zagospodarowanie przestrzeni w sklepie może mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży. Z drugiej strony, źle zaprojektowana witryna może spowodować zmniejszenie zainteresowania klientów, i co za tym idzie – zmniejszenie obrotów sprzedaży.
Na co zwraca uwagę klient, wchodząc do sklepu?
Pozytywne pierwsze wrażenie klientów najczęściej wywołują: czystość, estetyka przestrzeni, wygląd sklepu oraz sprzedawcy. Sklep, który przyciągnie uwagę konsumenta, pozostaje w jego pamięci na długo. Podczas kolejnych wizyt w ulubionym salonie, klient bardzo często sprawdza, czy coś się w nim zmieniło od ostatniej wizyty. Nawet minimalne modyfikacje, takie jak przearanżowanie ekspozycji towaru na półkach, inne rozmieszczenie stojaków z wieszakami powoduje, że taki sklep w oczach odbiorcy wydaje się dużo bardziej atrakcyjny i „świeży”.
Jak układ sklepu wpływa na sprzedaż?
Estetyka wnętrz sklepu
Przestrzeń sklepu stacjonarnego może oddziaływać na nasze zmysły, a one na nasze zachowania. Salon, który zachęca klientów do sprawdzenia tego, co kryje się w jego wnętrzach, powinien wyróżniać się dużym poczuciem estetyki i oryginalnym stylem. Zainteresowanie sklepem wzbudza u klienta elegancka witryna, w której umieszczone są konkretne kompozycje zestawów oraz ciekawe elementy dekoracyjne.
Funkcjonalny układ sklepu
Dużą rolę w odbiorze sklepu odgrywa również jego układ, który powinien być funkcjonalny, przejrzysty i przyjazny dla klienta, tzn. powinien ułatwiać odnalezienie poszukiwanego produktu. Na zwiększoną widoczność towarów w sklepie stacjonarnym wpływa, między innymi układ półek i wieszaków, na których znajduje się odzież, czy akcesoria. Warto pomyśleć o stworzeniu stref dedykowanych określonym elementom garderoby. Ponadto, sprzedawcy powinni pamiętać o sposobie, w jaki produkty są ułożone na półkach, czy zawieszone na wieszakach. Najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie wolnej przestrzeni. Upychanie odzieży lub innego towaru, mimo że pozwoli, na umieszczenie większej ilości rzeczy, nie sprawdzi się i będzie utrudniać klientom oglądanie produktów i wybór. Funkcjonalne rozmieszczenie asortymentu zwiększy przepływ klientów przez obszary z najważniejszymi produktami i jednocześnie zwiększy impuls zakupowy u klienta.
Kolorystyka spójna z profilem marki
Kolory w sklepie stacjonarnym mają bezpośredni wpływ na panującą w nim atmosferę. Barwy użyte przy projektowaniu wnętrz sklepu powinny nawiązywać do charakteru marki i pozostawać w związku z oferowanymi produktami, ułatwiając decyzję zakupową. Do najbardziej popularnych kolorów we wnętrzach salonów stacjonarnych należą połączenia: bieli, czerwieni, czerni, żółci, granatu. Kolorystyka jest częścią wystroju, ale co więcej – pełni też funkcję informacyjną i wskazuje drogę dotarcia do określonych stref w sklepie. Wybierając kolorystykę salonu stacjonarnego warto wybrać 2-3 odcienie, gdyż ich zbyt duża różnorodność, może być męcząca w odbiorze dla klientów.
Naturalna barwa światła
Istotne znaczenie w aranżacji sklepu ma także oświetlenie – jego rozkład i barwa. Neutralne i jednocześnie mocne światło podkreśla walory oferowanych produktów oraz zachęca do ich zakupu. Zbyt słabe oświetlenie może natomiast utrudnić wybór i wywołać obojętność do produktu.
Rodzaj światła w sklepie oddziałuje również bezpośrednio na nastrój i samopoczucie klienta. Odpowiednio dobrane barwa i natężenie oświetlenia mogą budować przyjazną atmosferę i zachęcać do kolejnych wizyt w sklepie. Styl lamp ma duży wpływ na całokształt wnętrz. W celu stworzenia estetycznej przestrzeni warto dokonać wyboru oświetlenia, które współgra z wystrojem. Do nowoczesnego salonu pasować będą lampy o prostych formach, natomiast do tych bardziej industrialnych – lampy o geometrycznych wzorach.
Do najbardziej popularnych rozwiązań wybieranych do oświetlenia sklepów należą:
- oświetlenie sklepowe sufitowe (niezbędne w każdym sklepie),
- lampy liniowe,
- lampy szynowe,
- panele ledowe
W przypadku oświetlenia w sklepie należy również pamiętać o normach, związanych z kodeksem pracy. Światło w salonie stacjonarnym handlu detalicznego musi umożliwiać pracownikom bezpieczne wykonywanie obowiązków. Taki standard pracy zapewnia neutralna barwa oświetlenia, która nie powoduje zmęczenia wzroku. Sklepy wielkopowierzchniowe z towarami codziennej potrzeby powinny mieć zapewnione natężenie światła pomiędzy 500-1000 lx, natomiast w sklepach z wysokiej jakości produktami – oświetlenie o natężeniu od 300 do 500 lx.
Jak wpływać na doświadczenia klienta poprzez aranżację sklepu?
Sposób, w jaki zostanie zaprojektowany sklep, ma wpływ na nastrój oraz zachowania zakupowe konsumentów. Przestrzeń handlowa musi być przede wszystkim funkcjonalna dla klientów i umożliwiać im bezpieczne oraz przyjemne zakupy.
W aranżacji sklepu przestrzeń powinna zostać w pełni zagospodarowana. W celu zaplanowania wnętrz powierzchni handlowej stosuje się plan, który określa kierunki przemieszczania się po przestrzeni handlowej, uwzględniając aspekty psychologiczne. Wyróżnia się sześć podstawowych układów sklepów i planów dystrybucji:
- plan prosty dzieli ciąg komunikacyjny na dwie części, towary eksponowane są na ścianie,
- plan ukośny odpowiada za kątowy przepływ komunikacyjny, miejsce centralne zajmuje kasjer, produkty – miejsca poboczne,
- plan ścieżek wyznacza drogę na tyły sklepu,
- plan zróżnicowany wyróżnia obszary wzdłuż ściany,
- plan zakrzywiony odpowiada za zakrzywienie konstrukcji, istotne punkty tworzą ściany, narożniki i sufity,
- plan geometryczny uwzględnia ruch cyrkulacyjny.
Aranżacja sklepu przez firmę Primater
Primater oferuje generalne wykonawstwo aranżacji sklepu stacjonarnego. Wśród projektów, w których uczestniczyła firma w tym zakresie, jest współpraca z marką Digel. Zespół Primater odpowiadał za wykonanie projektu od strony architektonicznej, sanitarnej i elektrycznej oraz za uzgodnienia BHP i przeciwpożarowe. Firma przeprowadziła prace takie, jak m.in. zabezpieczenie lokalu, wykonanie ścian oraz drzwi, malowanie, montaż sufitu i mebli oraz wykonanie instalacji elektrycznych.